fredag 12 oktober 2012

Handeln och torget


Igår medverkade jag på ett möte där Svensk Handel, Köpmannaföreningen samt politiker i Vadstena medverkade och diskuterade framtiden för handeln i staden. Jag ställde mig hela tiden frågan – vad kan jag och mitt arbete tillföra denna debatt?

Ett återkommande ämne var parkeringsplatser. Fler parkeringsplatser. Bättre möjlighet att parkera. Längre möjlighet att parkera. Inne i staden. Jag instämmer, parkeringsplatser och tillgänglighet är viktig. Jätteviktigt.


Dessutom återkom man till det unika med Vadstena som går att ta tillvara på. Den mysiga staden där man strosar omkring. Tar en fika. Vandrar mellan de små butikerna och får en personlig service. Där ägarinnan möter kunder med ett glatt leende inne på Krusbär. Där en kruka jag aldrig sett fyndas på Ögontröst och där Floran blir glad över mitt fynd. Där Jacob & Mary erbjuder ett sortiment man annars bara hittar på vackra gator i London. Det är det här personliga och intima som är unikt för Vadstena. Det är därför människor tycker det är kul att komma till Vadstena. Utbudet av varor är inte det viktiga. Det är att man hittar egenskaper här som knappt går att finna någon annanstans.

Frågan jag ställer mig då är – hur ska dessa egenskaper kunna genomsyra stadskärnan och stadslivet om öppna ytor inne i staden ersätts med parkeringsplatser? Skänker bilar och deras närvaro den typ av egenskap som Vadstenas stadskärna ska representera?




1 kommentar:

  1. Problemet är att det inte finns tillräckligt med uderlag för att affärr ska gå runt. De affärer du nämner i bloggen är ju sådana som drivs på hobbybasis.
    Man kanske skulle tänka om gällande öppettider mm och öppna upp längre tider när människor är lediga och turister på plats. Under höst vinter kanske det inte behöver vara öppen en tisdagförmiddag t.ex.
    Många fina sommarkvällar är det väldigt mycket folk i rörelse men inga affärer öppna.

    SvaraRadera