måndag 12 november 2012

Infrastrukturen påverkar stadslivet


För att skapa mig en helhetsbild av hur trafiksituationen fungerar i centrum, har jag gjort en mindre utredning över hur trafiken flödar i centrum, i staden och i regionen. På så vis hoppas jag kunna förstå hur trafikflödet på och runt omkring Rådhustorget påverkas av trafikflöden från riksväg 50, men även matargator inne i staden när invånarna utför dagliga rutiner.

Min bild av infrastrukturen i framförallt centrum är enkelriktat, enkelriktat och enkelriktat. Dessutom har det blivit allt tydligare hur Storgatan skapar en barriär för biltrafik i stadskärnan. Att förflytta sig från gästhamnen till småbåtshamnen vid Krabbegatan kräver för bilisten en omväg där man tvingas runda halva centrum. Självklart är det för många en självklarhet att promenera denna bit, men ibland finns inte den möjligheten och faktum är att trafiklösningen i innerstaden försämrar framkomligheten vid fler tillfällen än just denna.




Att Storgatan är en gågata känns som en självklarhet och gynnar handeln och stadslivet. Dock tror jag att man måste titta på möjligheter för hur Storgatan kan fungera som ett membran i mitten av staden, och inte som idag som en barriär. Vad tror ni att det finns för möjligheter angående detta? Hur bör man arbeta för att inte förstöra det som gågatan idag ger staden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar