För
att skapa mig en helhetsbild av hur trafiksituationen fungerar i centrum, har
jag gjort en mindre utredning över hur trafiken flödar i centrum, i staden och
i regionen. På så vis hoppas jag kunna förstå hur trafikflödet på och runt
omkring Rådhustorget påverkas av trafikflöden från riksväg 50, men även
matargator inne i staden när invånarna utför dagliga rutiner.
Min
bild av infrastrukturen i framförallt centrum är enkelriktat, enkelriktat och
enkelriktat. Dessutom har det blivit allt tydligare hur Storgatan skapar en
barriär för biltrafik i stadskärnan. Att förflytta sig från gästhamnen till
småbåtshamnen vid Krabbegatan kräver för bilisten en omväg där man tvingas
runda halva centrum. Självklart är det för många en självklarhet att promenera
denna bit, men ibland finns inte den möjligheten och faktum är att
trafiklösningen i innerstaden försämrar framkomligheten vid fler tillfällen än
just denna.
Att
Storgatan är en gågata känns som en självklarhet och gynnar handeln och
stadslivet. Dock tror jag att man måste titta på möjligheter för hur Storgatan
kan fungera som ett membran i mitten av staden, och inte som idag som en
barriär. Vad tror ni att det finns för möjligheter angående detta? Hur bör man
arbeta för att inte förstöra det som gågatan idag ger staden?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar